Nautul

Postat de Corinuta in Alimente pe 8 Aug 2011, 21:27

Articol pe placul a 1 bucatarasi
comenteaza

PROPRIETATILE DE BAZA

Nautul este inca un aliment minune din lunga lista a alimentelor intens recomandate pentru un stil de viata armonios, echilibrat si sanatos. Sa luam exemplu unei cani pline de boabe de naut, echivalentul a 150 de grame. Astfel, aceasta cantitate asigura cu 50% mai mult decat necesarul zilnic de molibden (minereu esential pentru sanatate) al organismului, 80% din cel de mangan, 70% din cel de acid folic, 50% din cel de fibre, 40% din cel de triptofan, 30% din cel de proteine. Cuprul, fosforul si fierul sunt alte elemente bogate din naut.

Ca majoritatea altor specii de boabe sau de fasole, si nautul scade colesterolul prin continutul de fibre, si impiedica acumularea de zahar in sange, fiind un aliment foarte util persoanelor care sufera de diabet sau de hipoglicemie.

Bolile de inima pot fi prevenite si riscurile scazute semnificativ in urma consumului de naut, a fost revelat in urma unui studiu facut in Statele Unite, pe un grup de persoane, timp de 20 de ani. O alta functie a organismului care se bucura de infuzia de naut este functia de scadere a colesterolului negativ, de tip LDL.

Fierul din boabele de naut produce energie, iar magneziul sporeste cantitatea de enzime care produc antioxidanti. Daca te gandesti cum sa renunti la carnea rosie (si te sfatuiesc sa faci cat de rapid acest pas), atunci poti suplini aportul de proteine pierdut cu ajutorul nautului.

Continut caloric: 163 pentru 100 de grame de naut fiert.

Contraindicatii: Persoanele care sufera de guta sau au problem de rinichi trebuie sa consulte un medic nutritionist inainte de a consuma naut, aliment care contine purine, daunatoare acestor categorii de persoane.

CELE MAI UTILE INTREBUINTARI CULINARE

Inainte de a le gati, asaza boabele de naut pe o suprafata intinsa si deschisa la culoare, pentru a inlatura eventualele boabe alterate. Dupa acest pas, pune boabele intr-o strecuratoare mare si spala-le sub un jet de apa rece, maximum un minut insa.

Este mai indicat sa tii inainte in apa boabele uscate de naut, pentru a le putea apoi gati mai usor. Cel mai simplu e sa le tii peste noapte intr-un vas cu apa, la frigider. A doua zi trebuie sa arunci eventualele coji care plutesc la suprafata apei si sa mai speli o data toate boabele.

Cum gatesti boabele de naut? Simplu: la fiecare cana de boabe de naut adauga 3 cani de apa. Apoi, vei avea nevoie cam de 65/80 de minute la foc mediu pentru ca boabele sa fie fierte optim.

Daca insa ai cumparat boabe de naut prefierte, spala-le o data si apoi adu-le la temperatura de fierbere in cateva minute, pe foc.

Ce prepari din naut? In primul rand, celebrul humus, nelipsit de pe mesele orientalilor. Amesteca cu mixerul sau cu un robot de bucatarie boabe de naut, fierte conform instructiunilor de mai sus, cu ulei de masline, usturoi proaspat pisat foarte marunt, sos tahini (din seminte de susan) si lamaie.

Vrei sa-ti prepari singur falafel in casa? Uite cum faci: amesteci piureul obtinut din boabele de naut fierte cu ceapa maruntita, patrunjel, chimen si coriandru. Apoi, dupa ce ai facut formele rotunde, ca si cum ai face chiftele, presara seminte de susan pe suprafata chiftelelor de naut, impingandu-le usor, sa se lipeasca. Prajeste-le apoi in ulei incins, insa ai grija sa folosesti ulei proaspat, la prima mana, fara a-l mai fi folosit inainte pentru prajirea altor alimente.

Ti-e pofta de un snack sanatos si revigorant? Amesteca intr-un mic bol boabe de naut fierte cu condimentele sau ierburile favorite si mananca-le apoi ca pe alune. Faci salate des? Atunci e cazul sa pui de acum incolo si naut fiert in acestea.

Visezi la paste sanatoase? Fierbe paste integrale al dente (iti recomand sa folosesti penne) si apoi amesteca-le cu boabe de naut, ulei de masline, branza feta si oregano.

In fine, daca adaugi boabe fierte de naut la cate o supa nu se va supara nimeni. Din contra, vei descoperi arome si texturi noi pentru o supa sau o ciorba.

Pont: orientalii pun putin bicarbonat de sodiu in apa in care fierb boabele de naut. Urmeaza-i!

LA CE TREBUIE SA FI ATENT CAND CUMPERI SI DEPOZITEZI NAUTUL

Evident ca cel mai bine ar fi daca ai reusi sa cumperi naut la vrac, insa acest lucru e foarte greu in Romania, poate doar la magazine etnice sa se gaseasca in aceasta forma. Prin urmare, ramane variant nautului imbuteliat la borcane sau la cutii metalice.

Din fericire insa, nautul la conserve se mentine destul de bine, din punct de vedere al nutrientilor, existand o pierdere de maximum 15% de vitamine fata de varianta proaspata. Cel mai mult se pierde continutul de acid folic, cu valori cuprinse intre 40 si 50%.

Oricum, cumpara conserve de boabe de naut care nu contin aditivi sau sare, iar cand deschizi cutia, spala pentru un minut boabele sub un jet de apa rece.

Boabele uscate de naut rezista aproximativ un an de zile intr-un spatiu intunecat si racoros, iar nautul gatit poate fi tinut la frigider maximum 3 zile, dupa ce l-ai acoperit in prealabil.

INEDIT DESPRE NAUT

    * Nautul era considerat ingredient de baza in prepararea nechezolului, cafeaua surogat a Romaniei comuniste. Adevarul e insa altul, iar faptul ca nautul ar fi compus nechezolul e mai degraba un mit. In fapt, nechezolul era facut in principal din boabe prajite de ovaz, nu de naut.
    * India, Pakistan si Turcia sunt astazi cei mai mari producatori mondiali de naut.
    * Desi multa lume crede ca nautul este doar bej la aspect, exista mai multe sortimente, cum ar fi nautul roz, negru, verde sau maroniu.

    * Nautul s-a cultivat prima oara in bazinul Mediteraneean, in urma cu aproximativ 5.000 de ani, si s-a extins apoi spre India si Etiopia. Grecia Antica, Egiptul Antic si Imperiul Roman – toate aceste civilizatii s-au bazat pe consumul de naut.

CONCLUZIE: Sarac in grasimi, bogat in fibre, nautul este un excelent aliment pentru cei care vor sa-si tina sub control greutatea. Mai putin folosit si consumat in Romania, trebuie stiut ca nautul este unul dintre cele mai populare legume la nivel mondial, in special in tarile in curs de dezvoltare. Nefiind nici hipercaloric, nautul poate deveni astfel usor o alegere excelenta si sanatoasa in bucataria de zi cu zi a fiecaruia.

Sursa

Comentarii (0)

Adauga comentariu
    • :))
    • :)
    • :D
    • =D>
    • >:D<
    • :x
    • :-*
    • :S
    • >:)
    • :">
    • :((
    • :(
    • ;)
    • :P
    • =))
    • :-h
    • :-q
    • :-bd
    • <:-P
    • :-??
    • \:D/
    • ;;)
    • @};-
    • ~O)

Portia de lumina

La gura sobei

Nu de puţine ori am spus că-mi plac poveştile, căci, recunosc, recitindu-le, îmi aduc aminte de clipele în care copilăria se împărţea între fabuloasa lume a eroilor de pe alte tărâmuri ori din timpurile în...

Cu mucii-n fasole?

Trei vibraţii scurte cu ecoul din blatul mesei au dat startul soneriei telefonului meu. Desigur, când pleacă în forţă The Second Waltz (Shostakovich) parcă nu-ţi vine să răspunzi din prima, ai lăsa melodia ...

SUNTEM CEI MAI VESELI ȘI ACTIVI BUCATARAȘI

Felicitări!Un email de confirmare a fost trimis pe adresa ta.
Pentru a-ți valida contul, te rugăm sa dai click pe acest link.
Eroare!
Vă rugăm verificați datele introduse și reincercati!
Atentie!
Aceasta adresa de email este deja in baza noastra de date

Abonează-te la newsletter și intră în gașca noastră!

TOP
utilizatori

7490 puncte

6130 puncte

5470 puncte

5280 puncte

4620 puncte

CONTACT

Bucataras.ro
hello@bucataras.ro

GĂTIM, RÂDEM
ȘI GLUMIM, PE:

Briose cu ciocolata
  • 27

    D

  • 28

    L

  • 29

    MA

  • 30

    MI

  • 01

    J

  • 02

    V

  • 03

    S